migracja stron internetowych

Internet w ciągu kilkudziesięciu ostatnich lat podbił niemal cały świat. Doszło do tego między innymi dlatego, że dynamicznie się rozwijał. Kolejne lata, miesiące, a czasem nawet tygodnie przynosiły nowe możliwości.

Dziś nie jest inaczej. Z tego powodu stare, funkcjonujące od lat serwisy internetowe również od czasu do czasu przechodzą mniejszy lub większy rebranding. Często jest przy tym wykonywana migracja stron internetowych.

To ważny proces. Jeśli przeprowadzi się go odpowiednio, nie ma się czego obawiać. Jeśli jednak popełnimy błędy, trzeba liczyć się z utratą widoczności oraz obniżeniem pozycji słów kluczowych. Nieprawidłowa migracja stron internetowych skutkuje spadkiem liczby odwiedzin, a w sklepach internetowych również zmniejszeniem przychodów. Do tego dochodzi marnowany budżet na kampanie reklamowe na Facebooku czy w Google.

Jak uniknąć takich błędów? Wystarczy przestrzegać najważniejszych zasad migracji. Znajdziesz je w tym artykule.

Migracja stron internetowych – najczęstsze rodzaje

Migracja stron internetowych wymaga precyzyjnej i dokładnej pracy. Czasami jeden szczegół może zaważyć na jej ostatecznych efektach i spowodować problemy. Trzeba uważać na to, by przenieść wszystkie treści. Wiele zależy jednak również od rodzaju migracji.

Migracja stron internetowych między CMS-ami

To zdecydowanie najpopularniejszy tryb migracji w przypadku działalności e-commerce. Przejście sklepu na nowy system zarządzania treścią może otworzyć nowe możliwości. Czasami, przy wzroście obrotów i większej liczbie produktów, taka migracja staje się wręcz koniecznością.

Nowy CMS to inny sposób prowadzenia strony, a także nowe metody prezentacji produktów czy kategorii. Już po migracji będziesz zarządzać stroną na nową modłę. W zamian zyskasz zapewne szansę lepszej optymalizacji sklepu i wygodniejszej pracy.

Migracja między domenami

Migracja stron internetowych może się również odbywać między domenami. Dzieje się tak często gdy nasz sklep z zegarkami, ubraniami czy inna działalność e-commerce zmienia brand. Wówczas często naszym wyborem jest nowa domena, zgodną z aktualną nazwą sklepu.

Motywacją do zmiany domeny może być także pogarszająca się reputacja obecnej witryny czy też nałożenie na nią filtrów Google’a. Nowa domena pod względem pozycjonowania będzie jednak zaczynać z dużo niższego pułapu.

Migracja przy zmianie szablonu strony

Do migracji dochodzi także wówczas, gdy mocno zmieniamy wizualną część strony. Dzieje się tak na przykład przy zmianie jej szablonu. Zazwyczaj w takim przypadku zmieniają się ścieżki adresów URL.

Najważniejsze zadania w czasie migracji strony

Jak już wspomnieliśmy, przy migracji strony trzeba zachować szczególną ostrożność i dokładność. Z pozoru niewielkie błędy mogą mieć duży wpływ na efekty działań SEO. Najlepiej dobrze zaplanować wszystkie działania jeszcze przed migracją. Na jakie rzeczy zwrócić szczególną uwagę?

Zmiana struktury serwisu, czyli uwaga przepadające podstrony

Migracja stron internetowych bardzo często wiąże się ze zmianą struktury serwisu. W takim przypadku często dochodzi do usunięcia podstron, które były nieźle widoczne w wynikach wyszukiwania i generowały ruch. Jeśli przepadną, ucierpi na tym widoczność całej witryny.

W takim przypadku warto więc spróbować przekierować usuwane adresy URL na nowe. Najlepiej, by jak najbardziej odpowiadały tym starym. Czasami można do tego wykorzystać na przykład wpisy na blogu. Dla przepadających i zmieniających się adresów trzeba zrobić przekierowania 301.

Najlepiej postarać się o przekierowanie wszystkich linków. Jeśli nie ma na to czasu czy też możliwości, warto sprawdzić, które z nich były widoczne w wyszukiwarce i faktycznie generowały jakiś ruch. I to na nich się skupić.

Przeniesienie wszystkich treści

Generalnie należy również przenosić na nową stronę wszystkie treści, które dotąd funkcjonowały w sklepie internetowym. Zwłaszcza wtedy, kiedy był on dobrze zoptymalizowany. Chodzi w szczególności o wszelkie treści związane z kategoriami czy produktami.

Ważne, by strona po migracji od razu była dobrze zoptymalizowana. Dlatego warto od razu przenieść wszelkie nagłówki oraz meta tagi, a także opisy z odpowiednim formatowaniem. To zapewni stronie po migracji dobry start w wyszukiwarce.

Migracja stron internetowych a zmiany w linkowaniu wewnętrznym

Przy migracji często dochodzi także do zmian w linkowaniu wewnętrznym. Wynika to najczęściej ze zmiany struktury sklepu. Niektóre elementy pojawiają się wyżej, inne lądują głębiej w menu, niż miało to miejsce w poprzedniej wersji.

Warto więc sprawdzić, które z linków wewnętrznych są najważniejsze dla naszego sklepu. I zadbać, by nie robić w nich zbyt dużych zmian. Ważny będzie także anchor linkujący do podstrony. Również jego zmiana może sprawić, że pozycja podstrony w wyszukiwarce znacznie spadnie. Widoczność i ruch linków wewnętrznych warto sprawdzać w Search Console.

Odpowiednie przekierowania

Wspominaliśmy już o przekierowaniach, ale podkreślimy to jeszcze raz. Migracja stron internetowych wymaga przekierowań stałych, czyli 301. Przekierowania tymczasowe 302 nie będą odpowiednie, przede wszystkim z punktu widzenia SEO. Przy uruchamianiu odświeżonej strony sprawdźmy, czy przekierowania działają poprawnie.

Migracja stron internetowych, a potem indeksacja w Search Console

Kiedy jesteśmy pewni, że po migracji wszystko działa tak, jak należy, czas zaprezentować naszą stronę w Google. Ostatnim etapem działań powinno być więc zgłoszenie strony w Search Console do ponownej indeksacji. Warto sprawdzić, czy w wyszukiwarce jest widoczna zarówno strona główna, jak i wszystkie podstrony.