
Optymalizacja sklepu internetowego – to hasło słyszą wszyscy, którzy rozpoczynają współpracę z agencją marketingową lub samodzielnie zaczynają szukać informacji na temat SEO w e-commerce. To bowiem jedna z podstawowych kwestii, które mogą być bazą do pracy nad poprawą miejsca sklepu w wynikach wyszukiwania.
By poprawnie zoptymalizować witrynę, czasami trzeba wykonać dużą pracę i zmienić sporo elementów. Celem jest zoptymalizowanie tych, które mają rzeczywisty wpływ na pozycjonowanie strony.
Wśród wielu czynników da się jednak wyróżnić te, które są zdecydowanie najważniejsze. Wybraliśmy 4 elementy, których pod żadnym pozorem nie można pominąć.
1 Przejrzysta struktura sklepu internetowego
To jeden z warunków odpowiedniego działania serwisu z punktu widzenia użytkownika, ale również robotów Google. Łatwy w nawigacji sklep internetowy, jak na przykład https://www.11teamsports.pl/, ma przewagę w walce o jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce.
Najważniejsza jest struktura kategorii, produktów i podstron. Chodzi o to, by w łatwy sposób umożliwiała znalezienie poszukiwanej pozycji. Zwykle powinny się w niej pojawić również podkategorie, zwłaszcza przy szerokim asortymencie. Oprócz tego z pewnością przydadzą się podstrony z informacjami o sklepie, jego partnerach czy polityce sprzedaży.
Sklep, po którym łatwo nawigować, zostanie łatwiej i szybciej zaindeksowany przez Google.
2 Optymalizacja sklepu internetowego – tagi i meta tagi
Bez ustawienia odpowiednich tagów trudno o dobrą pozycję. To jedno ze zdecydowanie najważniejszych działań SEO. W tagach i meta tagach, czyli znacznikach HTML, wpisuje się słowa słowa kluczowe, na które witryna chce się pozycjonować.
Optymalizacja sklepu internetowego w tym obszarze zwykle rozpoczyna się od ustawienia meta tagu title. To on znajduje się na pasku przeglądarki jako tytuł witryny, to on jest widoczny w wynikach wyszukiwania. Tutaj powinno znaleźć się najważniejsze słowo kluczowe.
Dużą uwagę przywiązuje się również do tagu meta description. W tym miejscu powinien się znaleźć opis sklepu, a także, na odpowiednich kartach, opis produktu czy kategorii. Musi być krótki, do 170 znaków.
3 Oryginalne i odpowiednie treści na stronie
Na pozycjonowanie sklepu może mieć wpływ każda treść, która się na nim znajduje. Najlepiej zwrócić na to uwagę już w czasie tworzenia witryny. Ale nigdy nie jest za późno, by zoptymalizować sklep również pod kątem treści.
Powinny być oryginalne i unikatowe. Kopiowanie opisów produktów i kategorii nie pomaga w pozycjonowaniu, a takie błędy przy zakładaniu sklepu internetowego są dość częste. Prace optymalizacyjne powinny obejmować wykonanie nowych opisów. Ważne, by umieścić w nich odpowiednio dobrane słowa kluczowe.
Wielką pomocą będzie również blog nawiązujący do oferty sklepu. W opisach i blogu znajdzie się też miejsce na wykonanie linkowania wewnętrznego, co również pozytywnie wpływa na pozycjonowanie sklepu.
4 Szybkość ładowania i działania sklepu
Dobry sklep internetowy powinien szybko się wczytywać. Powolne ładowanie strony negatywnie wpływa na komfort użytkownika. Dziś, gdy większość stron wczytuje się “od ręki”, z tych wolniejszych często zwyczajnie rezygnujemy.
Niska szybkość ładowania sklepu czy poszczególnych jego elementów może zniweczyć wysiłki SEO. Należy więc zadbać, by sklep wczytywał się jak najszybciej. Ten parametr ma też zresztą wpływ na pozycję strony.
Ważny będzie pod tym kątem wynik w PageSpeed Insights. Strona, która będzie powoli się wczytywać, zazwyczaj będzie mieć również wysoki współczynnik odrzuceń. Jeśli koszyk będzie się szybciej ładował, rośnie szansa na więcej zakupów.