
Rynek e-commerce rozwija się tak szybko, że coraz więcej osób rozważa założenie własnego sklepu internetowego. Efektem jest nie tylko rosnąca konkurencja. W związku z popularnością internetowych biznesów takie sklepy otwiera coraz więcej osób, które nie są do tego odpowiednio przygotowane. Problemem są dla nich wymogi prawne w sklepie internetowym.
A o tym, że nieznajomość prawa szkodzi, wiedzieli już starożytni Rzymianie. Ty nie musisz jednak przekonywać się o tym na własnej skórze. Wystarczy, że przeczytasz nasz artykuł i poznasz podstawowe regulacje prawne dotyczące e-commerce.
Wymogi prawne w sklepie internetowym – założenie firmy
Najważniejszą zasadą jest ta, wedle której pod względem prawnym sklep internetowy obowiązują takie same przepisy, jak stacjonarną działalność handlową. Tak wynika z interpretacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
W związku z tym sklep internetowy musi spełniać szereg wymogów kwestii formalnej. Jedną z nich jest konieczność założenia firmy. To w oparciu o nią można prowadzić działalność w internecie. Pomyśl więc o tym jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży.
Jeśli nie chcesz zakładać nowej firmy, możesz zarejestrować na już istniejącą. Nie musisz być jej właścicielem – może należeć do kogoś z rodziny lub znajomego czy wspólnika.
Dokładne informacje dla klienta
Kiedy już założyłeś firmę i zastanawiasz się nad tym, co powinno znaleźć się na Twojej witrynie, nie zapomnij o informacjach na temat Twojej działalności. Nie chodzi tylko o opisy produktów, oferty czy wiadomości o promocjach. Klient sklepu internetowego ma prawo do pełnej i jasnej informacji na temat sprzedającego.
Jakie informacje jesteś mu winien? Powinien mieć możliwość poznania nazwy firmy, jej dokładnego adresu, siedziby oraz numeru NIP. Takie informacje mogą być zamieszczone bezpośrednio na stronie, ale mogą być też wygenerowywane dopiero tuż przed transakcją.
Oprócz tego wymogi prawne w sklepie internetowym to także dostęp do pełnej informacji na temat wszelkich kosztów i ewentualnych dodatkowych opłat. Klienci muszą też znać niektóre możliwości odstąpienia od umowy.
Regulamin sklepu internetowego
Treści w sklepie internetowym to nie tylko content marketing. Twój sklep powinien mieć także jasno zdefiniowany regulamin. To w nim znajdują się wszelkie warunki zawierania umów między sprzedającym a klientem. Wymogi prawne w sklepie internetowym w tej kwestii reguluje ustawa o prawach konsumenta.
Warto pamiętać, że w regulaminie sklepu internetowego nie ma miejsca na tak zwane klauzule niedozwolone. Co istotne, klient powinien mieć swobodny dostęp do regulaminu sklepu.
Przetwarzanie danych osobowych a wymogi prawne w sklepie internetowym
W ostatnich latach media dużo miejsca poświęcały tzw. RODO, czyli przepisach o przetwarzaniu danych osobowych. Odpowiednie informacje na ten temat muszą znaleźć się również na witrynie Twojego sklepu. Stąd przy dokonywaniu zakupów trzeba zapoznawać się z różnymi dokumentami na temat przetwarzania danych osobowych. Nie możesz o nich zapomnieć, bo narazisz się na przykre konsekwencje.